MEINING: Mari Fossfoss.
MEINING: Mari Fossfoss. FOTO: Privat

– Neste gang må eg vel leige meg inn på hotell dagen i forvegen for å vere sikker på å nå ei avtale i Oslo

Jeg hadde en viktig avtale i Oslo, og for å være på den sikre siden bestilte jeg togbillett tur-retur Bø-Oslo en dag for tidlig. Dagen før avreisen fikk jeg en lang engelsk melding på mobilen fra Go-Ahead, som opplyste meg om at toget var innstilt og at det ville bli buss for tog fra Bø stasjon.

– Ååååååååå, jeg orker ikke mer buss!

Da jeg ankom stasjonen neste dag var det cirka 20 stykker som skulle reise, og jeg tenkte at nå kom det til å bli full buss, men sim-sala-bim, der kom toget jaggu rullende inn på spor 1!

Jeg storkoste meg på hele togturen inn til Oslo. Det var lenge siden sist, og jeg hadde nesten glemt hvor fint det var å se ut på naturen som fløy forbi. Men etter hvert begynte tankene mine å rulle sammen med toget:

Hva er det Go-Ahead holder på med? Hvorfor fikk jeg denne meldingen på mobilen? Driver de å hjernevasker oss til å tro at det er bussen som egentlig er framtida, og derfor sender ut usanne mobilmeldinger slik at hodene våre etter hvert skal glemme toget? Vil de heller være et busselskap, enn et togselskap?

Kanskje de heller vil satse på saktegående, fullbooka tog med middelaldrende turister med ”tykke bankkort” og god tid? Da ser jeg for meg en restaurantvogn med hvite duker, som dilter av gårde, og i hver tunell blir det et servert glass vin!

Nei, fra spøk til alvor. Kanskje er det på tide å ta i et tak for å få en forandring på ting som ikke virker. Når det gjelder stopp på Nordagutu for eksempel. Hva med ”besteforeldrenes tog?” Vi kunne fylle opp togene og reise fram og tilbake mellom Bø og Nordagutu helt til Sørtoget måtte gi seg med å legge ned flere stasjoner!

Neste gang må jeg vel leie meg inn på hotell dagen i forveien for å være sikker på å nå en avtale i Oslo.